En Studio Film


Henrik Hugubakken går första året i Praktisk Film på Stockholms Filmskola. Läs hans berättelse här.

Hur går produktionerna på Stockholms Filmskola till egentligen? 

Jo det ska jag berätta nu. Jag tänker berätta om ett projekt vi i årskurs 1 hållit på med sedan November 2017. Det började redan innan jul då vi började skriva manus till vårt projekt ‘Studio Film’ vilket är precis vad det låter som. En film som vi spelar in i studio.
 

Manus

Just till detta Manus fick vi testa något annorlunda, vi skulle samla in inspiration från tidningsartiklar, det kunde vara allt från en story till en rubrik. Efter att hittat några exempel fick alla i klassen säga vilka de hade. När man sedan skulle skriva sitt manus behövde det inte vara från tidningsartiklarna, det var mest för att visa hur lätt det är att kunna få inspiration. Iallafall, vi började skriva på våra manus under jullovet. Första utkastet skulle vara inne vid 12:e Januari. Tillbaka i skolan igen samlades klassen och fick feedback på sina manus från lärare samt klasskamrater. En vecka senare valdes 4 manus. Man fick själv välja vilken roll man ville ha till inspelningen och sedan fick man grupp utifrån det.

Förproduktion & Casting

Det är nu det mesta i produktionen händer. Manuset är fortfarande inte riktigt helt klart och kan finslipas och ändras. Så det är det första vi gör. Efter det ser vi till att skaffa skådespelare. Det jag och min grupp gjorde var att lägga ut en annons på facebook där det gäller att få det att låta så intressant som möjligt. Jag vet att andra grupper ringde runt och frågade skådespelare personligen. Så det finns olika sätt att hitta skådespelare.

Medan ansökningar rullade in från skådisar satte jag (som är foto) mig ner med regissören för att skissa på bildmanus, fixa moodboard samt bolla idéer om hur vi tänk filma. Vi gjorde 4 olika versioner på bildmanus innan vi blev helt nöjda. Efter att fått antal skådisar som sökt in stängde vi ner ansökan. Nu är det dags för casting och dessa dagar blev väldigt långa. På dagen fixade vi som sagt bildmanus, moodboard och skrev om manus. Men det vi även gjorde var att fixa rekvisita till studio och färg till väggarna. På kvällarna tog vi hand om casting. Nu börjar inspelningsdagen närma sig och castingen var helt klar. Många bra som sökte men nu gäller de att hitta de skådespelare som regissören gillade samt vi tror kan ha bra kemi med varandra. Efter att valt två sjukt duktiga skådisar så träffade hela teamet skådespelarna för en tableread. 

Där skådespelarna läste manus och ställde frågor samt om de hade åsikter om manuset. Vi i teamet hade själva lite tankar om manuset. Vi bollade på idéer och sedan fick vi skriva om manus.   Vi träffade skådespelarna än en gång men nu för att testa kläder men också läsa det nya manuset. Detta gick ganska snabbt så regissören ville göra några genrep. Det som saknas är att bygga upp studion och måla samt ställa ordning alla möbler. Detta tog totalt 2 dagar och jag ville gärna ta ett foto manus. Så innan vi stack hem tog vi några snabba bilder som hur det skulle se ut i filmen. Med 1 dag kvar innan inspelning nu så satte vi oss i teamet och kollade på bilderna, fixa det sista i studion samt testa olika ljus sättningar.
   

Inspelningsdag

Jag kunde inte sova så mycket dagen innan för jag var så taggad för inspelningsdagen, och jag drömde tillochmed om den. Jag drömde att alla bilder var ur fokus så när jag vakna tänkte jag se till att det inte hände. Teamet samlades kl 8:00 Fixar riggar upp med kamera och ljus, kablar. Skådespelarna kom 9:00, blev sminkade fick frukost och fick repetera. 10:00 tänkte vi ha tekniskt genrep och sedan ta första bilden 10:30. Vi låg väldigt bra med tid fram till 12, där vi hamnade lite efter, men kom ikapp igen innan lunch. Våran inspelning var väldigt lugn och inga stora problem tillkom. Lunch vid kl 13:00 Sedan filma igen 14:00.   Vårt manus ‘Toxic’ behövde 2 olika studior, en lägenhets miljö och en bar miljö. Så vid kl 15-16 någon gång fick skådespelarna gå och repetera igen medans vi riggade om ljus och kamera till bar scenen. Denna var väldigt krånglig med ljus så det tog lite tid så vi hamnade efter tidsplanen igen, men med våra bra skådespelare så satt varje tagning direkt så vi kom ikapp tiden. Dagen slutade vid 18.30  för skådespelarna men vid 20:00 för resten av teamet då vi behövde städa bort all utrustning och rekvisita så den nästa gruppen inte skulle behövde göra det.
   

Klippning/Efterproduktion

Med allt material klart är det bara sätta sig och redigera, just vår grupp valde att ha 2 klippare, medan resterande grupper har bara 1. Det är inga konstigheter med att klippa, det gäller bara att ha ‘merged’ alla videofiler med ljudfiler och sortera så man kan hitta tagningarna lätt. Visa tycker denna ‘merging process’ kan verka tråkig, men jag gillar att hålla rent och vara noggrann, så det är lite som en belöning för mig att sortera allt material så man kan hitta det lätt. När detta är klart är det bara kolla igenom allt, kolla scripta anteckningar och sedan välja klipp och lägga ut ett grovklipp. Sedan finklippa, färgkorrigera och ljudlägga. I varje grupp har alla 1 klippare och 1 ljudläggare så det inte är samma person som klipper och ljudlägger. Helst ska det också vara så att den som ljudlägger skötte ljudet under inspelningen. Det är i klippningen som filmen faktiskt kommer ihop, vilka bilder passar bäst bredvid varann, hur filmens takt ska vara, hela känslan kommer med klippningen. I klippnings processen är det lätt att man kan hitta fel, som att skådespelaren kollat in I kameran, boom I bild och andra klaffel. Så nu gäller det att lösa dessa problem med klippningen, men även rensa bland dialogen, det som kanske inte behövs egentligen eller inte känns så naturligt.

Alltså lösa problem, men också få ihop så att man känner av att det finns en handling i bilderna. Vi klipper också i senaste Premiere Pro-programmet när detta inlägg var skrivet. Färgkorrigeringen kan man börja med när klippningen är helt klar och låst. Då gör man den lilla extra touchen på filmen för att få det se ut precis som man vill. Det gäller heller inte att sitta allt för länge med detta för efter ett tag så blir det inte bättre utan det blir värre. Ljudläggningen fixar man också efter klippningen är låst. Så vi exporterar från Premiere till Pro-Tools, vilket är ett program där man ljudlägger, ser till att ljuden är bra volym, lägger till ljud effekter och musik. Innan filmen är klar gäller det att kolla hur den ser ut på andra ställen. Så vi testar i bion på skolan, för att se att det ser bra ut på duk och ljudet är det samma.
Så det är så här ett projekt på Stockholms Filmskola kan se ut.  
Share